About: The Guardian

An Entity of Type: newspaper, from Named Graph: http://dbpedia.org, within Data Space: dbpedia.org

The Guardian is a British daily newspaper. It was founded in 1821 as The Manchester Guardian, and changed its name in 1959. Along with its sister papers The Observer and The Guardian Weekly, The Guardian is part of the Guardian Media Group, owned by the Scott Trust. The trust was created in 1936 to "secure the financial and editorial independence of The Guardian in perpetuity and to safeguard the journalistic freedom and liberal values of The Guardian free from commercial or political interference". The trust was converted into a limited company in 2008, with a constitution written so as to maintain for The Guardian the same protections as were built into the structure of the Scott Trust by its creators. Profits are reinvested in journalism rather than distributed to owners or shareholders

Property Value
dbo:abstract
  • الغارديان هي صحيفة يومية بريطانية تأسست عام 1821 باسم «ذا مانشستر غارديان»، وغُير اسمها عام 1959. تعتبر صحيفة الغارديان جزءًا من شركة «غارديان ميديا غروب»، جنبًا إلى جنب مع الصحف المشابهة لها مثل «ذي أوبسرفر» و«ذا غارديان ويكلي»، المملوكة من قِبل شركة «سكوت ترست» المحدودة. أُنشئت شركة ترست عام 1936 من أجل «ضمان الاستقلال المالي والتحريري لصحيفة الغارديان إلى الأبد وحماية الحرية الصحفية والقيم الليبرالية لصحيفة الغارديان وإبقائها حرة بعيدًا من التدخل التجاري أو السياسي». تحولت شركة ترست إلى شركة محدودة عام 2008، وبدستور يهدف إلى الحفاظ على صحيفة الغارديان كما لو أنها بُنيت داخل هيكل شركة سكوت من قِبل صانعيها. يُعاد استثمار الأرباح في الصحافة بدلاً من توزيعها على أصحاب الصحيفة أو المساهمين. حلت رئيسة التحرير كاثرين فاينر محل آلان روسبريدر من بعده عام 2015. نُشرت طبعات الأقسام الرئيسية للصحفية بشكل التابلويد منذ عام 2018. كان التداول اليومي للنسخة المطبوعة يبلغ 136,834 اعتبارًا من شهر نوفمبر من ذلك العام. للصحيفة نسخة إلكترونية، تحمل الرابط «TheGuardian.com»، بالإضافة إلى موقعي ويب عالميين، هما: غارديان أستراليا (تأسس عام 2013) وغارديان الولايات المتحدة (تأسس عام 2011). عادةً ما يكون جمهور القراء من أصحاب الرأي السياسي اليساري في بريطانيا، وأدت سمعتها كمنصة تحرير ليبرالية يسارية إلى استخدام عبارات مثل «قارئ الغارديان» و«الغارديانستا» وهي صفات ازدرائية في كثير من الأحيان للذين يميلون إلى اليسار أو إلى ميول «الصواب السياسي». دفعت الأخطاء المطبعية المتكررة في عصر تصفيف الحروف اليدوي مجلة «برايفت آي» إلى وصف الصحيفة باسم «Grauniad» (للسخرية من الأخطاء المطبعية فيها) في الستينيات من القرن العشرين، وهو اللقب الذي ما زال يُستخدم حتى اليوم. في بحث استطلاعي أجرته شركة «إيبسوس موري» في سبتمبر 2018 بهدف استقصاء ثقة الجمهور بعناوين محددة على الإنترنت، أحرزت الغارديان أعلى نسبة في أخبار المحتوى الرقمي، إذ وافق 84% من القراء على أنهم «يثقون بما يشاهدونه فيها». ذكر تقرير ديسمبر 2018 لاستطلاع أجرته شركة قياس جمهور الناشرين (بّي إيه إم سي أو) أن النسخة المطبوعة من الصحيفة هي الأكثر ثقةً بين الجمهور في المملكة المتحدة في الفترة من أكتوبر 2017 إلى سبتمبر 2018. ذّكر أيضًا أنها الأكثر قراءة من بين «أصناف الصحف الجيدة» في المملكة المتحدة، بما في ذلك الطبعات الرقمية؛ وكان من بين الأصناف الجيدة الأخرى صحف مثل «التايمز» و«ديلي تلغراف» و«ذي إندبندنت» و«ذي آي». وفي الوقت الذي كان فيه التداول اليومي للصحيفة في تراجع، أشار التقرير أن الأخبار التي تنشرها صحيفة الغارديان، بما في ذلك الأخبار في الموقع الإلكتروني، تصل إلى أكثر من 23 مليون من البالغين في المملكة المتحدة شهريًا.كان أبرز «سبق صحفي» تعرضت له الصحيفة هو فضيحة تجسس نيوز إنترناشيونال على الهواتف عام 2011، وبشكل خاص التجسس على هاتف المراهق الإنكليزي ميلي داولر. أدى التحقيق إلى إغلاق «نيوز أوف ذه ورلد»، وهي صحيفة يوم الأحد الأكثر مبيعًا في المملكة المتحدة وواحدة من أعلى الصحف تداولًا في التاريخ. 17 في يونيو 2013، نشرت صحيفة الغارديان خبر تجميع إدارة أوباما لسجلات الهاتف السرية لشركة فيرايزون للاتصالات، وكشفت بعد ذلك عن وجود برنامج مراقبة، يدعى بريسم، بعد أن سُربت المعلومات عنه إلى الصحيفة من قِبل المبلغين عن المخالفات ومتعاهد وكالة الأمن القومي السابق، إدوارد سنودن. في عام 2016، قادت الغارديان تحقيقًا في وثائق بنما، إذ كشفت علاقات رئيس الوزراء آنذاك ديفيد كاميرون بالحسابات المصرفية الخارجية. اختيرت الصحيفة لتكون «صحيفة العام» أربع مرات في جوائز الصحافة البريطانية السنوية: كان آخرها عام 2014، لتقريرها عن المراقبة الحكومية. (ar)
  • The Guardian je britský deník, založený roku 1821 a do roku 1959 vycházející pod názvem The Manchester Guardian. Vydává jej společnost Guardian Newspapers Limited. V listu často publikují politicky velmi protichůdné články (komentáře). The Guardian vychází od pondělí do soboty. S průměrným denním nákladem 185 tisíc výtisků (leden 2015) se řadí za Daily Telegraph a The Times na třetí místo mezi britskými deníky. Sesterskými novinami je The Observer, jenž vychází v neděli. Vydáván je od roku 1791, což z něj učinilo nejstarší nedělník na světě. České překlady vybraných článků z deníku publikuje Jan Čulík v Britských listech. (cs)
  • The Guardian είναι η ονομασία μιας ημερήσιας βρετανικής ειδησεογραφικής εφημερίδας. Ιδρύθηκε το 1821 στο Μάντσεστερ με το όνομα The Manchester Guardian. Ανήκει στην , μαζί με τις αδελφικές της εφημερίδες The Observer (κυριακάτικη έκδοση) και The Guardian Weekly (διεθνής εβδομαδιαία έκδοση).Η εφημερίδα διατηρεί επίσης ξεχωριστές ιστοσελίσες για τις λοιπές αγγλόφωνες χώρες, τις ΗΠΑ(από το 2011), την Αυστραλία (από το 2013), τον Καναδά(απο το 2015) και την Νέα Ζηλανδία (από το 2019). Αρχικά η εφημερίδα, την εποχή της ίδρυσης της, υποστήριζε φιλελεύθερες θέσεις και συχνά ερχόταν σε αντίθεση με τα αιτήματα των εργατικών τάξεων της περιοχής. Σταδιακά, από το τελευταίο τέταρτο του 19ου αιώνα και μετά, η πολιτική θέση της εφημερίδας άλλαξε και σήμερα θεωρείται ως εκπρόσωπος της μεσαίας αστικής τάξης της Βρετανίας, εκφραστής κεντροαριστερών απόψεων (στην Βρετανία οι πολίτες που ανταποκρίνονται σε αυτά τα χαρακτηριστικά αποκαλούνται συχνά με τον χαρακτηρισμό «Guardian readers»).Η εφημερίδα στηρίζει μέσω των ισοτόπων της το Εργατικό κόμμα του Ηνωμένου Βασιλείου,το Δημοκρατικό κόμμα στις Ηνωμένες Πολιτείες, το Εργατικό κόμμα στην Αυστραλία, το Φιλελεύθερο κόμμα στον Καναδά και το Εργατικό κόμμα στην Νέα Ζηλανδία. Σήμερα, είναι η τρίτη σε κυκλοφορία εφημερίδα στην Βρετανία, μετά τις The Daily Telegraph και The Times. (el)
  • The Guardian és un periòdic britànic propietat del . Es publica de dilluns a dissabte en un format anomenat "berliner" o "midi", que mesura uns 470 mm × 315 mm. Abans de 1959 s'anomenava The Manchester Guardian, reflectint el seu origen provincià. De vegades encara és esmentat amb aquest nom, sobretot a Nord-amèrica, tot i que té la seva base a Londres des de 1964 (amb impremta tant a Manchester com a Londres). (ca)
  • The Guardian estas influa brita anglalingva ĵurnalo, aperanta en Londono kaj Manĉestro. Ĝi aperis unue kiel The Manchester Guardian ("la gardisto de Manĉestro") en 1821 kiel semajna gazeto. Ĝi iĝis ĵurnalo en 1855, kiam la angla registaro malpliigis la imposton por la gazetoj. Kiam ĝi akiris internacian reputacion - ĉirkaŭ 100 jarojn poste -, oni ŝanĝis ĝian nomon al The Guardian. La gazeto akiris reputacion per la altnivelaj, bonstilaj sciigoj, prezento de eventoj kaj opinioj. La alta faka nivelo elformiĝis dum la agado de la ĉefredaktoro Charles Prestwich Scott, kiu gvidis la redaktan teamon dum 57 jaroj. Ekzemple dum la franca-prusa milito de 1870-1871 la gazeto informis el ambaŭ flankoj. The Guardian de tempo al tempo provizore perdis legantaron, ĉar ĝi ofte apogis nepopularajn vidpunktojn. The Observer estas frata gazeto publikigita ĉiun dimanĉon. (eo)
  • The Guardian [ðə ˈgɑːdɪən] ist eine britische Tageszeitung. Das Blatt ist die wichtigste britische Zeitung im linken Spektrum (BpB). Die Zeitung wurde 1821 in Manchester gegründet und erschien bis 1959 als The Manchester Guardian. The Guardian wird von der Guardian News & Media Ltd. veröffentlicht, deren Eigentümer die Scott Trust Ltd. ist, die als Stiftung das Hauptziel verfolgt, die journalistische und finanzielle Unabhängigkeit des Guardian zu sichern. Seit 1993 ist auch die Sonntagszeitung The Observer Teil von Guardian News & Media Ltd. Der Hauptsitz befindet sich heute im Londoner Stadtteil . Der kostenfreie Internetauftritt des Guardian gilt als besonders gelungen und wird weltweit beachtet. Am 30. Mai 2015 übernahm Katharine Viner die Chefredaktion von Alan Rusbridger. (de)
  • "The Guardian" egunkari britainiar beteranoa da, Europako kazeta aktibo zaharrenetarikoa dena. 1959 arte "The Manchester Guardian" izena zeukan. Politikoki, ezker-erdirantz lerraturik dago. (eu)
  • The Guardian /ðə ˈɡɑːdɪən/ (litt. « Le Gardien » en anglais) est un journal d’information britannique fondé en 1821. Sa ligne éditoriale relève du social-libéralisme (centre gauche). Alors que la diffusion papier du quotidien a chuté de 60 % dans les années 2010 (à 150 000 exemplaires par jour), le site internet du Guardian est l'un des plus lus au monde (il se classe en 2012 au troisième rang des sites de presse les plus consultés du monde, derrière le Daily Mail et le New York Times). Le site accueille plus de 150 millions de visiteurs uniques par mois, dont les deux tiers viennent de l'étranger, et en premier lieu des États-Unis, d'Inde, d'Australie, du Canada, de France, d'Allemagne et d'Israël . Le lectorat du Guardian est ainsi l'un des plus cosmopolites au monde. (fr)
  • The Guardian es un diario británico. Se le conoció desde 1821 hasta 1959 como el Manchester Guardian. Junto con sus periódicos hermanos The Observer y The Guardian Weekly, The Guardian es parte del Guardian Media Group, propiedad del Scott Trust. El Scott Trust fue creada en 1936 "para asegurar la independencia financiera y editorial de The Guardian a perpetuidad y para salvaguardar la libertad periodística y los valores liberales de The Guardian libres de interferencia comercial o política". El Scott Trust se convirtió en una sociedad anónima en 2008, con una constitución escrita para proyectar las mismas protecciones para The Guardian que fueron originalmente construidas en la misma estructura ideada por sus creadores. Los beneficios se reinvierten en el periodismo en lugar de beneficiar a un propietario o accionistas.​ Los lectores del periódico generalmente están en la izquierda del espectro político de la opinión política británica.​​ La reputación del periódico como una plataforma para la editorial liberal y de izquierda ha llevado al uso del "lector del Guardian" y "Guardianista" como epítetos peyorativos a menudo (pero no siempre) para aquellos de tendencia izquierdista o tendencias políticamente correctas.​​​ The Guardian está editado por Katharine Viner, que sucedió a Alan Rusbridger en 2015.​​ En 2016, la edición impresa de The Guardian tuvo una circulación diaria promedio de aproximadamente 162,000 copias en el país, detrás de The Daily Telegraph y The Times.​ Desde 2018 ha sido publicado en formato tabloide. El periódico tiene una edición en línea del Reino Unido, así como dos sitios web internacionales, Guardian Australia (fundada en 2013) y Guardian US (por Estados Unidos, fundada en 2011). La edición en línea del periódico fue la quinta más leída en el mundo en octubre de 2014, con más de 42,6 millones de lectores.​ Sus ediciones impresas y en línea combinadas llegan a casi 9 millones de lectores británicos.​ Las primicias notables incluyen el escándalo por escuchas telefónicas y hackeo de celulares de 2011 por parte de News International, en particular el hackeo del teléfono de la adolescente inglesa asesinada Milly Dowler.​ La investigación llevó al cierre del periódico dominical más vendido del Reino Unido, y uno de los periódicos de mayor circulación en el mundo, News of the World.​ The Guardian también publicó noticias de la colección secreta de registros telefónicos de Verizon en poder de la administración del presidente estadounidense Barack Obama en junio de 2013,​ y posteriormente reveló la existencia del programa de vigilancia PRISM después de que se filtrara al periódico por el informante de la NSA, Edward Snowden.​ En 2016, lideró la investigación de los Panama Papers, exponiendo los vínculos del entonces primer ministro británico David Cameron con cuentas bancarias offshore. The Guardian ha sido nombrado Periódico del Año cuatro veces en los Premios anuales de la prensa británica, el más reciente en 2014 por informar sobre la vigilancia gubernamental.​ Debido a la frecuencia de los errores tipográficos del papel, en la década de 1960 la revista de noticias satírica y de actualidad Private Eye lo denominó The Grauniad, un apodo que todavía se usa en la actualidad.​ (es)
  • Nuachtán laethúil náisiúnta sa Ríocht Aontaithe is ea The Guardian. Go dtí 1959, foilsíodh é faoin ainm Manchester Guardian. Nuachtán de chuid an Guardian Media Group atá ann in éineacht le agus . Is iad The Scott Trust Limited úinéirí an Guardian Media Group; cuireadh ar bun é chun neamhspleáchas The Guardian a chosaint "go deo". Cuirtear na brabúis isteach san iriseoireacht seachas iad a roinnt ar na sealbhóirí. Is í Katharine Viner eagarthóir The Guardian; tháinig sí ar chomharbas ar Alan Rusbridger sa bhliain 2015. Tá leaganacha Briotanacha, Astrálacha (Guardian Australia) agus Meiriceánacha (Guardian US) den nuachtán le fáil ar líne. I mí Lúnasa 2013, scaipeadh isteach is amach le 189,000 cóip den leagan cló den The Guardian ar an meán gach lá, níos lú ná an agus The Times, ach níos mó ná . I nDeireadh Fómhair na bliana 2014, b'é The Guardian an cúigiú nuachtán is mó léitheoirí ar domhan le 42.6 milliún léitheoirí. Sa Ríocht Aontaithe, léann 9 milliún duine na leaganacha cló agus ar líne de The Guardian. (ga)
  • The Guardian, conosciuto precedentemente come The Manchester Guardian, è un quotidiano britannico nato a Manchester nel 1821 con sede a Londra. Viene stampato sia a Manchester che nella capitale. Esce in edicola sei giorni alla settimana, dal lunedì al sabato. La domenica i lettori del Guardian comprano The Observer, giornale domenicale di proprietà dello stesso editore. Nel gennaio 2009 la tiratura è stata di 358.844 copie. Si autodefinisce «l'unico quotidiano britannico a diffusione nazionale privo di un proprietario e indipendente rispetto ai partiti politici» e «principale voce liberal del mondo». (it)
  • The Guardian adalah surat kabar Inggris yang dimiliki kelompok Guardian Media Group. Surat kabar ini merupakan harian serius dalam bentuk lembaran besar dan dikenal relatif berhaluan kiri. Hingga tahun 1959 namanya masih The Manchester Guardian, dan nama ini masih sering digunakan untuk merujuk kepada harian ini khususnya di Amerika Utara. mencapai 400.000 (2002), dibandingkan dengan The Times (620.000), Daily Telegraph (920.000) dan The Independent (230.000). Harian ini kadang dipanggil The Grauniad karena banyaknya kesalahan ketik yang menyebabkannya terkenal, meski hal ini kini sudah lebih jarang terjadi. (in)
  • The Guardian is a British daily newspaper. It was founded in 1821 as The Manchester Guardian, and changed its name in 1959. Along with its sister papers The Observer and The Guardian Weekly, The Guardian is part of the Guardian Media Group, owned by the Scott Trust. The trust was created in 1936 to "secure the financial and editorial independence of The Guardian in perpetuity and to safeguard the journalistic freedom and liberal values of The Guardian free from commercial or political interference". The trust was converted into a limited company in 2008, with a constitution written so as to maintain for The Guardian the same protections as were built into the structure of the Scott Trust by its creators. Profits are reinvested in journalism rather than distributed to owners or shareholders. The editor-in-chief Katharine Viner succeeded Alan Rusbridger in 2015. Since 2018, the paper's main newsprint sections have been published in tabloid format. As of February 2020, its print edition had a daily circulation of 126,879. The newspaper has an online edition, TheGuardian.com, as well as two international websites, Guardian Australia (founded in 2013) and Guardian US (founded in 2011). The paper's readership is generally on the mainstream left of British political opinion, and the term "Guardian reader" is used to imply a stereotype of liberal, left-wing or "politically correct" views. Frequent typographical errors during the age of manual typesetting led Private Eye magazine to dub the paper the "Grauniad" in the 1960s, a nickname still used occasionally by the editors for self-mockery. In an Ipsos MORI research poll in September 2018 designed to interrogate the public's trust of specific titles online, The Guardian scored highest for digital-content news, with 84% of readers agreeing that they "trust what [they] see in it". A December 2018 report of a poll by the Publishers Audience Measurement Company (PAMCo) stated that the paper's print edition was found to be the most trusted in the UK in the period from October 2017 to September 2018. It was also reported to be the most-read of the UK's "quality newsbrands", including digital editions; other "quality" brands included The Times, The Daily Telegraph, The Independent, and the i. While The Guardian's print circulation is in decline, the report indicated that news from The Guardian, including that reported online, reaches more than 23 million UK adults each month. Chief among the notable "scoops" obtained by the paper was the 2011 News International phone-hacking scandal—and in particular the hacking of the murdered English teenager Milly Dowler's phone. The investigation led to the closure of the News of the World, the UK's best-selling Sunday newspaper and one of the highest-circulation newspapers in history. In June 2013, The Guardian broke news of the secret collection by the Obama administration of Verizon telephone records, and subsequently revealed the existence of the surveillance program PRISM after knowledge of it was leaked to the paper by the whistleblower and former NSA contractor Edward Snowden. In 2016, The Guardian led an investigation into the Panama Papers, exposing then–Prime Minister David Cameron's links to offshore bank accounts. It has been named "newspaper of the year" four times at the annual British Press Awards: most recently in 2014, for its reporting on government surveillance. (en)
  • ガーディアン(The Guardian)は、イギリスの大手一般新聞である。旧題号は『マンチェスター・ガーディアン』(The Manchester Guardian ; 1821年 - 1959年)。 (ja)
  • 《가디언》(The Guardian, 1959년까지는 The Manchester Guardian)은 1821년 창간된 영국의 신문이다. 진보 성향의 대표적인 영국 유력지 중 하나로서 보수 성향의 또 다른 영국 유력지인 《타임스》와 대척점을 이룬다. 매주 월요일부터 토요일까지 베를리너 판형으로 발행되며, 런던과 맨체스터에 본사를 두고 있다. 《》는 4개 신문의 집약판으로 전 세계에서 발행된다. 여기에는 《가디언》과 매주 일요일 발행되는 자매지인 《옵저버》의 기사들, 워싱턴 포스트의 기사, 연재물 및 서평, 그리고 프랑스 신문 르몽드의 영어 번역 기사가 실린다. 《가디언》은 2009년 1월 평균 358,844부의 발행 부수를 기록했으며 이것은 2008년 1월에 비해 5.17% 감소한 것이다. 또 다른 유력 일간지인 데일리 텔레그래프는 842,912부, 타임즈는 617,483부, 그리고 인디펜던트는 215,504부를 기록했다. 한편 가디언 미디어 그룹은 웹사이트(guardian.co.uk)도 운영하고 있다. (ko)
  • The Guardian é um jornal diário nacional britânico independente, conhecido, até 1959, como Manchester Guardian. Junto com seus jornais irmãos, The Guardian Weekly e The Observer, o Guardian faz parte do Guardian Media Group, propriedade do The Scott Trust Limited. A fundação foi criada em 1936 "para garantir a independência financeira e editorial do The Guardian em perpetuidade e salvaguardar a liberdade jornalística e os valores liberais do jornal livres de interferência comercial ou política". O Scott Trust tornou-se uma sociedade anônima em 2008, com uma constituição para manter as mesmas proteções ao Guardian. Os lucros são reinvestidos em jornalismo e não para o benefício de um proprietário ou de acionistas. O The Guardian é editado por Katharine Viner, que sucedeu Alan Rusbridger em 2015. O jornal tem uma edição on-line do Reino Unido, bem como dois sites internacionais, Guardian Australia e Guardian USA. Em agosto de 2013, a edição impressa do The Guardian tinha uma circulação média diária de 189 mil exemplares, atrás The Daily Telegraph e The Times, e à frente do The Independent. A edição online do jornal era a quinta mais lida no mundo em outubro de 2014, com mais de 42,6 milhões leitores. No Reino Unido, a sua impressão combinada com as edições on-line chegam a quase 9 milhões de leitores. Entre os furos mais notáveis do jornal, estão o escândalo de escutas telefônicas envolvendo a News International, uma subsidiária da News Corporation, em 2011. A empresa publicava o jornal News of the World, que era um dos maiores jornais de circulação no mundo e foi fechado por conta das investigações. O jornal também divulgou notícia da coleção secreta de registros telefônicos da Verizon realizada pela administração de Barack Obama em junho de 2013 e, posteriormente, revelou a existência do programa de vigilância PRISM depois que foi vazado para o jornal pelo denunciante Edward Snowden da Agência de Segurança Nacional (NSA) dos Estados Unidos. O The Guardian também foi nomeado o "Jornal do Ano" no British Press Awards de 2014 pela revelação sobre a vigilância do governo estadunidense. O jornal ainda é ocasionalmente referido pelo seu apelido The Grauniad, dado originalmente pela frequência dos seus erros de digitação. (pt)
  • The Guardian is een in 1821 opgericht Brits dagblad. The Guardian wordt uitgegeven door Guardian Media Group en is sinds 1936 eigendom van de . Sinds 1993 behoort de zondagskrant The Observer ook tot de Guardian Media Group. De krant heette tot 1959 The Manchester Guardian. Het heeft als bijnaam The Grauniad, wegens de vele zetfouten waar deze krant vroeger om berucht was. Op 13 september 2005 werd overgestapt van broadsheet- naar berlinerformaat. De krant wordt in zowel Manchester als Londen gedrukt. Het is de enige Britse krant op nationaal niveau die helemaal in kleur wordt gedrukt. Van The Guardian werden in december 2016 dagelijks ruim 160.000 exemplaren verkocht. Ter vergelijking, van de Daily Telegraph waren dat er meer dan 460.000 en van The Times meer dan 446.000. (nl)
  • «Гардиан» (англ. The Guardian — «Страж») — ежедневная леволиберальная газета в Великобритании, основана в Манчестере в 1821 году под названием The Manchester Guardian. В 1959 году сменила название на нынешнее, а в 1964 году редакция переехала в Лондон. Воскресный выпуск оформлен в виде газеты The Observer (стала частью группы Guardian в 1993 году). The Guardian, The Observer и еженедельник принадлежат группе компаний Guardian Media Group. Сайт газеты — самый посещаемый из сайтов британских газет (согласно данным Alexa), известных как «качественная пресса» (quality press); причём его материалы могут отличаться от материалов бумажного издания. Согласно статье в Press Gazette, опубликованной в 2013 году, из всех британских газет The Guardian было самым читаемым из качественных изданий, с учётом как продаж бумажной версии, так и просмотров сайта газеты. В научных работах газету характеризуют как влиятельную, престижную и качественную, а также как одну из самых уважаемых газет в мире. Газета опубликовала такие громкие материалы, как скандал связанный с незаконным прослушиванием телефонных разговоров частных лиц в News International. Расследование привело к закрытию News of the World, одной из самых высокотиражных новостных газет в мире. В июне 2013 года газета также выпустила новость о записи телефонных разговоров Verizon, которые передавались администрации Барака Обамы, а впоследствии опубликовала сведения о существовании программы массовой слежки PRISM, получив эту информацию у осведомителя из АНБ Эдварда Сноудена. (ru)
  • The Guardian – dziennik brytyjski o poglądach centrolewicowych, przez wiele lat zbliżony do Partii Pracy, wydawany przez Guardian News & Media (część Guardian Media Group plc). Jeden z największych dzienników w Wielkiej Brytanii. (pl)
  • Ґа́рдіан (англ. The Guardian) — британська газета, що належить Guardian Media Group. Виходить у Лондоні і Манчестері. Вважається однією з найкращих газет Великої Британії. Була заснована в 1821 році під назвою «Манчестер Ґардіан» (англ. The Manchester Guardian) і стала щоденною газетою в 1855 році. У 1959 році слово «Манчестер» з назви прибрали, оскільки газета стала загальнонаціональним щоденником із міжнародною репутацією. У 1936 році один із найвпливовіших редакторів газети (англ. C. P. Scott), створив грошовий який мав на меті забезпечити газеті незалежну форму власності. Зараз газета все ще належить цьому фондові. Газета займає незалежну ліберальну позицію в своїх передових статтях, але надає велику увагу широті та глибині охоплення новин. Газета дотримується орієнтації, має попит серед ліберальних читацьких кіл Великої Британії і велику читацьку аудиторію по всьому світові. Виходить у кольоровому форматі, але в деяких інших країнах ще зберігся чорно-білий варіант. Газета отримала декілька впливових нагород, зокрема в 1999 та 2006 роках. На думку багатьох — Ґардіан має найкращу електронну версію в інтернеті. (uk)
  • The Guardian är en brittisk dagstidning, grundad i Manchester 1821 som Manchester Guardian. Sedan 1855 utkommer tidningen med sex utgåvor per vecka och sedan 1919 med en separat veckobilaga, The Guardian Weekly. Tidningens gratisutgåva på internet, som även omfattar material från söndagstidningen The Observer, hette tidigare Guardian Unlimited, men marknadsförs nu som guardian.co.uk. Tidningen ägs av Guardian Media Group. (sv)
  • 《衛報》(英語:The Guardian),英國的全國性綜合內容日報。1819年英国爆發彼得盧屠殺事件,創刊人英國記者約翰·愛德華·泰勒为揭露事件的事實,于1821年创办《曼徹斯特衛報》,因總部設於曼徹斯特而得该名。1855年改為日報。1872年起,斯科特主持编务,将《曼徹斯特衛報》变得高雅生动,奠定了该报成为全国性高级报纸的基础。1959年《曼徹斯特衛報》更名為《衛報》,成为英国第二大高级报纸。《衛報》總部於1964年遷至倫敦,不過於曼城和倫敦均設有印刷設施。一般公眾視《衛報》的政治倾向為左派,《衛報》受到重視的領域包括世界主義觀點、文藝報導和評論、外國通訊。《衛報》與《泰晤士報》、《每日電訊報》同為英國三個著名的高级报纸。 (zh)
dbo:chiefEditor
dbo:circulation
  • 110438 (xsd:nonNegativeInteger)
dbo:format
dbo:foundedBy
dbo:foundingDate
  • 1821-05-05 (xsd:date)
dbo:headquarter
dbo:owner
dbo:publisher
dbo:sisterNewspaper
dbo:thumbnail
dbo:wikiPageExternalLink
dbo:wikiPageID
  • 19344515 (xsd:integer)
dbo:wikiPageLength
  • 175338 (xsd:nonNegativeInteger)
dbo:wikiPageRevisionID
  • 1056587353 (xsd:integer)
dbo:wikiPageWikiLink
dbp:caption
  • --05-28
dbp:chiefeditor
dbp:circulation
  • 110438 (xsd:integer)
dbp:circulationDate
  • July 2020 (en)
dbp:eissn
  • 1756 (xsd:integer)
dbp:format
dbp:foundation
  • 1821-05-05 (xsd:date)
dbp:founder
dbp:headquarters
dbp:imageBorder
  • yes (en)
dbp:issn
  • 261 (xsd:integer)
dbp:language
  • English (en)
dbp:logo
  • The Guardian 2018.svg (en)
dbp:name
  • The Guardian (en)
dbp:oclc
  • 60623878 (xsd:integer)
dbp:owners
dbp:political
dbp:publisher
  • Guardian Media Group (en)
dbp:publishingCountry
dbp:sisterNewspapers
  • The Observer (en)
  • The Guardian Weekly (en)
dbp:sname
  • The Guardian (en)
dbp:sopt
  • t (en)
dbp:type
  • Daily newspaper (en)
dbp:website
dbp:wikiPageUsesTemplate
dbp:wordnet_type
dct:subject
gold:hypernym
http://rdvocab.info/RDARelationshipsWEMI/manifestationOfWork
rdf:type
rdfs:comment
  • The Guardian és un periòdic britànic propietat del . Es publica de dilluns a dissabte en un format anomenat "berliner" o "midi", que mesura uns 470 mm × 315 mm. Abans de 1959 s'anomenava The Manchester Guardian, reflectint el seu origen provincià. De vegades encara és esmentat amb aquest nom, sobretot a Nord-amèrica, tot i que té la seva base a Londres des de 1964 (amb impremta tant a Manchester com a Londres). (ca)
  • "The Guardian" egunkari britainiar beteranoa da, Europako kazeta aktibo zaharrenetarikoa dena. 1959 arte "The Manchester Guardian" izena zeukan. Politikoki, ezker-erdirantz lerraturik dago. (eu)
  • The Guardian /ðə ˈɡɑːdɪən/ (litt. « Le Gardien » en anglais) est un journal d’information britannique fondé en 1821. Sa ligne éditoriale relève du social-libéralisme (centre gauche). Alors que la diffusion papier du quotidien a chuté de 60 % dans les années 2010 (à 150 000 exemplaires par jour), le site internet du Guardian est l'un des plus lus au monde (il se classe en 2012 au troisième rang des sites de presse les plus consultés du monde, derrière le Daily Mail et le New York Times). Le site accueille plus de 150 millions de visiteurs uniques par mois, dont les deux tiers viennent de l'étranger, et en premier lieu des États-Unis, d'Inde, d'Australie, du Canada, de France, d'Allemagne et d'Israël . Le lectorat du Guardian est ainsi l'un des plus cosmopolites au monde. (fr)
  • ガーディアン(The Guardian)は、イギリスの大手一般新聞である。旧題号は『マンチェスター・ガーディアン』(The Manchester Guardian ; 1821年 - 1959年)。 (ja)
  • 《가디언》(The Guardian, 1959년까지는 The Manchester Guardian)은 1821년 창간된 영국의 신문이다. 진보 성향의 대표적인 영국 유력지 중 하나로서 보수 성향의 또 다른 영국 유력지인 《타임스》와 대척점을 이룬다. 매주 월요일부터 토요일까지 베를리너 판형으로 발행되며, 런던과 맨체스터에 본사를 두고 있다. 《》는 4개 신문의 집약판으로 전 세계에서 발행된다. 여기에는 《가디언》과 매주 일요일 발행되는 자매지인 《옵저버》의 기사들, 워싱턴 포스트의 기사, 연재물 및 서평, 그리고 프랑스 신문 르몽드의 영어 번역 기사가 실린다. 《가디언》은 2009년 1월 평균 358,844부의 발행 부수를 기록했으며 이것은 2008년 1월에 비해 5.17% 감소한 것이다. 또 다른 유력 일간지인 데일리 텔레그래프는 842,912부, 타임즈는 617,483부, 그리고 인디펜던트는 215,504부를 기록했다. 한편 가디언 미디어 그룹은 웹사이트(guardian.co.uk)도 운영하고 있다. (ko)
  • The Guardian – dziennik brytyjski o poglądach centrolewicowych, przez wiele lat zbliżony do Partii Pracy, wydawany przez Guardian News & Media (część Guardian Media Group plc). Jeden z największych dzienników w Wielkiej Brytanii. (pl)
  • The Guardian är en brittisk dagstidning, grundad i Manchester 1821 som Manchester Guardian. Sedan 1855 utkommer tidningen med sex utgåvor per vecka och sedan 1919 med en separat veckobilaga, The Guardian Weekly. Tidningens gratisutgåva på internet, som även omfattar material från söndagstidningen The Observer, hette tidigare Guardian Unlimited, men marknadsförs nu som guardian.co.uk. Tidningen ägs av Guardian Media Group. (sv)
  • 《衛報》(英語:The Guardian),英國的全國性綜合內容日報。1819年英国爆發彼得盧屠殺事件,創刊人英國記者約翰·愛德華·泰勒为揭露事件的事實,于1821年创办《曼徹斯特衛報》,因總部設於曼徹斯特而得该名。1855年改為日報。1872年起,斯科特主持编务,将《曼徹斯特衛報》变得高雅生动,奠定了该报成为全国性高级报纸的基础。1959年《曼徹斯特衛報》更名為《衛報》,成为英国第二大高级报纸。《衛報》總部於1964年遷至倫敦,不過於曼城和倫敦均設有印刷設施。一般公眾視《衛報》的政治倾向為左派,《衛報》受到重視的領域包括世界主義觀點、文藝報導和評論、外國通訊。《衛報》與《泰晤士報》、《每日電訊報》同為英國三個著名的高级报纸。 (zh)
  • الغارديان هي صحيفة يومية بريطانية تأسست عام 1821 باسم «ذا مانشستر غارديان»، وغُير اسمها عام 1959. تعتبر صحيفة الغارديان جزءًا من شركة «غارديان ميديا غروب»، جنبًا إلى جنب مع الصحف المشابهة لها مثل «ذي أوبسرفر» و«ذا غارديان ويكلي»، المملوكة من قِبل شركة «سكوت ترست» المحدودة. أُنشئت شركة ترست عام 1936 من أجل «ضمان الاستقلال المالي والتحريري لصحيفة الغارديان إلى الأبد وحماية الحرية الصحفية والقيم الليبرالية لصحيفة الغارديان وإبقائها حرة بعيدًا من التدخل التجاري أو السياسي». تحولت شركة ترست إلى شركة محدودة عام 2008، وبدستور يهدف إلى الحفاظ على صحيفة الغارديان كما لو أنها بُنيت داخل هيكل شركة سكوت من قِبل صانعيها. يُعاد استثمار الأرباح في الصحافة بدلاً من توزيعها على أصحاب الصحيفة أو المساهمين. (ar)
  • The Guardian je britský deník, založený roku 1821 a do roku 1959 vycházející pod názvem The Manchester Guardian. Vydává jej společnost Guardian Newspapers Limited. V listu často publikují politicky velmi protichůdné články (komentáře). The Guardian vychází od pondělí do soboty. S průměrným denním nákladem 185 tisíc výtisků (leden 2015) se řadí za Daily Telegraph a The Times na třetí místo mezi britskými deníky. Sesterskými novinami je The Observer, jenž vychází v neděli. Vydáván je od roku 1791, což z něj učinilo nejstarší nedělník na světě. (cs)
  • The Guardian είναι η ονομασία μιας ημερήσιας βρετανικής ειδησεογραφικής εφημερίδας. Ιδρύθηκε το 1821 στο Μάντσεστερ με το όνομα The Manchester Guardian. Ανήκει στην , μαζί με τις αδελφικές της εφημερίδες The Observer (κυριακάτικη έκδοση) και The Guardian Weekly (διεθνής εβδομαδιαία έκδοση).Η εφημερίδα διατηρεί επίσης ξεχωριστές ιστοσελίσες για τις λοιπές αγγλόφωνες χώρες, τις ΗΠΑ(από το 2011), την Αυστραλία (από το 2013), τον Καναδά(απο το 2015) και την Νέα Ζηλανδία (από το 2019). Σήμερα, είναι η τρίτη σε κυκλοφορία εφημερίδα στην Βρετανία, μετά τις The Daily Telegraph και The Times. (el)
  • The Guardian [ðə ˈgɑːdɪən] ist eine britische Tageszeitung. Das Blatt ist die wichtigste britische Zeitung im linken Spektrum (BpB). Die Zeitung wurde 1821 in Manchester gegründet und erschien bis 1959 als The Manchester Guardian. The Guardian wird von der Guardian News & Media Ltd. veröffentlicht, deren Eigentümer die Scott Trust Ltd. ist, die als Stiftung das Hauptziel verfolgt, die journalistische und finanzielle Unabhängigkeit des Guardian zu sichern. Seit 1993 ist auch die Sonntagszeitung The Observer Teil von Guardian News & Media Ltd. Der Hauptsitz befindet sich heute im Londoner Stadtteil . Der kostenfreie Internetauftritt des Guardian gilt als besonders gelungen und wird weltweit beachtet. (de)
  • The Guardian estas influa brita anglalingva ĵurnalo, aperanta en Londono kaj Manĉestro. Ĝi aperis unue kiel The Manchester Guardian ("la gardisto de Manĉestro") en 1821 kiel semajna gazeto. Ĝi iĝis ĵurnalo en 1855, kiam la angla registaro malpliigis la imposton por la gazetoj. Kiam ĝi akiris internacian reputacion - ĉirkaŭ 100 jarojn poste -, oni ŝanĝis ĝian nomon al The Guardian. La gazeto akiris reputacion per la altnivelaj, bonstilaj sciigoj, prezento de eventoj kaj opinioj. The Guardian de tempo al tempo provizore perdis legantaron, ĉar ĝi ofte apogis nepopularajn vidpunktojn. (eo)
  • The Guardian es un diario británico. Se le conoció desde 1821 hasta 1959 como el Manchester Guardian. Junto con sus periódicos hermanos The Observer y The Guardian Weekly, The Guardian es parte del Guardian Media Group, propiedad del Scott Trust. El Scott Trust fue creada en 1936 "para asegurar la independencia financiera y editorial de The Guardian a perpetuidad y para salvaguardar la libertad periodística y los valores liberales de The Guardian libres de interferencia comercial o política". El Scott Trust se convirtió en una sociedad anónima en 2008, con una constitución escrita para proyectar las mismas protecciones para The Guardian que fueron originalmente construidas en la misma estructura ideada por sus creadores. Los beneficios se reinvierten en el periodismo en lugar de beneficiar (es)
  • The Guardian is a British daily newspaper. It was founded in 1821 as The Manchester Guardian, and changed its name in 1959. Along with its sister papers The Observer and The Guardian Weekly, The Guardian is part of the Guardian Media Group, owned by the Scott Trust. The trust was created in 1936 to "secure the financial and editorial independence of The Guardian in perpetuity and to safeguard the journalistic freedom and liberal values of The Guardian free from commercial or political interference". The trust was converted into a limited company in 2008, with a constitution written so as to maintain for The Guardian the same protections as were built into the structure of the Scott Trust by its creators. Profits are reinvested in journalism rather than distributed to owners or shareholders (en)
  • Nuachtán laethúil náisiúnta sa Ríocht Aontaithe is ea The Guardian. Go dtí 1959, foilsíodh é faoin ainm Manchester Guardian. Nuachtán de chuid an Guardian Media Group atá ann in éineacht le agus . Is iad The Scott Trust Limited úinéirí an Guardian Media Group; cuireadh ar bun é chun neamhspleáchas The Guardian a chosaint "go deo". Cuirtear na brabúis isteach san iriseoireacht seachas iad a roinnt ar na sealbhóirí. (ga)
  • The Guardian adalah surat kabar Inggris yang dimiliki kelompok Guardian Media Group. Surat kabar ini merupakan harian serius dalam bentuk lembaran besar dan dikenal relatif berhaluan kiri. Hingga tahun 1959 namanya masih The Manchester Guardian, dan nama ini masih sering digunakan untuk merujuk kepada harian ini khususnya di Amerika Utara. mencapai 400.000 (2002), dibandingkan dengan The Times (620.000), Daily Telegraph (920.000) dan The Independent (230.000). (in)
  • The Guardian, conosciuto precedentemente come The Manchester Guardian, è un quotidiano britannico nato a Manchester nel 1821 con sede a Londra. Viene stampato sia a Manchester che nella capitale. Esce in edicola sei giorni alla settimana, dal lunedì al sabato. La domenica i lettori del Guardian comprano The Observer, giornale domenicale di proprietà dello stesso editore. (it)
  • The Guardian is een in 1821 opgericht Brits dagblad. The Guardian wordt uitgegeven door Guardian Media Group en is sinds 1936 eigendom van de . Sinds 1993 behoort de zondagskrant The Observer ook tot de Guardian Media Group. De krant heette tot 1959 The Manchester Guardian. Het heeft als bijnaam The Grauniad, wegens de vele zetfouten waar deze krant vroeger om berucht was. Op 13 september 2005 werd overgestapt van broadsheet- naar berlinerformaat. De krant wordt in zowel Manchester als Londen gedrukt. Het is de enige Britse krant op nationaal niveau die helemaal in kleur wordt gedrukt. (nl)
  • «Гардиан» (англ. The Guardian — «Страж») — ежедневная леволиберальная газета в Великобритании, основана в Манчестере в 1821 году под названием The Manchester Guardian. В 1959 году сменила название на нынешнее, а в 1964 году редакция переехала в Лондон. Воскресный выпуск оформлен в виде газеты The Observer (стала частью группы Guardian в 1993 году). The Guardian, The Observer и еженедельник принадлежат группе компаний Guardian Media Group. (ru)
  • The Guardian é um jornal diário nacional britânico independente, conhecido, até 1959, como Manchester Guardian. Junto com seus jornais irmãos, The Guardian Weekly e The Observer, o Guardian faz parte do Guardian Media Group, propriedade do The Scott Trust Limited. A fundação foi criada em 1936 "para garantir a independência financeira e editorial do The Guardian em perpetuidade e salvaguardar a liberdade jornalística e os valores liberais do jornal livres de interferência comercial ou política". O Scott Trust tornou-se uma sociedade anônima em 2008, com uma constituição para manter as mesmas proteções ao Guardian. Os lucros são reinvestidos em jornalismo e não para o benefício de um proprietário ou de acionistas. (pt)
  • Ґа́рдіан (англ. The Guardian) — британська газета, що належить Guardian Media Group. Виходить у Лондоні і Манчестері. Вважається однією з найкращих газет Великої Британії. Була заснована в 1821 році під назвою «Манчестер Ґардіан» (англ. The Manchester Guardian) і стала щоденною газетою в 1855 році. У 1959 році слово «Манчестер» з назви прибрали, оскільки газета стала загальнонаціональним щоденником із міжнародною репутацією. У 1936 році один із найвпливовіших редакторів газети (англ. C. P. Scott), створив грошовий який мав на меті забезпечити газеті незалежну форму власності. Зараз газета все ще належить цьому фондові. Газета займає незалежну ліберальну позицію в своїх передових статтях, але надає велику увагу широті та глибині охоплення новин. (uk)
rdfs:label
  • The Guardian (en)
  • الغارديان (ar)
  • The Guardian (ca)
  • The Guardian (cs)
  • The Guardian (de)
  • The Guardian (el)
  • The Guardian (eo)
  • The Guardian (es)
  • The Guardian (eu)
  • The Guardian (ga)
  • The Guardian (in)
  • The Guardian (fr)
  • The Guardian (it)
  • ガーディアン (ja)
  • 가디언 (ko)
  • The Guardian (Britse krant) (nl)
  • The Guardian (pl)
  • The Guardian (pt)
  • The Guardian (ru)
  • The Guardian (sv)
  • Ґардіан (газета) (uk)
  • 衛報 (zh)
rdfs:seeAlso
owl:sameAs
prov:wasDerivedFrom
foaf:depiction
foaf:homepage
foaf:isPrimaryTopicOf
foaf:name
  • The Guardian (en)
is dbo:author of
is dbo:award of
is dbo:distributor of
is dbo:employer of
is dbo:institution of
is dbo:knownFor of
is dbo:notableWork of
is dbo:occupation of
is dbo:publisher of
is dbo:sisterNewspaper of
is dbo:wikiPageDisambiguates of
is dbo:wikiPageRedirects of
is dbo:wikiPageWikiLink of
is dbp:commissionedBy of
is dbp:distributor of
is dbp:employer of
is dbp:image of
is dbp:knownFor of
is dbp:notableWorks of
is dbp:organization of
is dbp:provider of
is dbp:publisher of
is dbp:reporter of
is dbp:rev of
is dbp:sisterNewspapers of
is dbp:source of
is dbp:work of
is foaf:primaryTopic of
Powered by OpenLink Virtuoso    This material is Open Knowledge     W3C Semantic Web Technology     This material is Open Knowledge    Valid XHTML + RDFa
This content was extracted from Wikipedia and is licensed under the Creative Commons Attribution-ShareAlike 3.0 Unported License