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Postoperative residual curarization (PORC) or residual neuromuscular blockade (RNMB) is a residual paresis after emergence from general anesthesia that may occur with the use of neuromuscular-blocking drugs. Today residual neuromuscular blockade is defined as a train of four ratio of less than 0.9 when measuring the response to ulnar nerve stimulation at the adductor pollicis muscle using mechanomyography or electromyography. A meta-analysis reported that the incidence of residual neuromuscular paralysis was 41% in patients receiving intermediate neuromuscular blocking agents during anaesthesia. It is possible that > 100,000 patients annually in the USA alone, are at risk of adverse events associated with undetected residual neuromuscular blockade. Neuromuscular function monitoring and the

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  • Als neuromuskuläre Restblockade, postoperative Restcurarisierung (PORC) oder Relaxansüberhang bezeichnet man eine unerwünschte Restwirkung von bestimmten Narkosemitteln (Muskelrelaxanzien) nach dem Ende einer Operation. Sie erhöht das Risiko postoperativer Komplikationen von Seiten der Lunge. Durch die unvollständige Muskelfunktion ist das Abhusten von Schleim und Speichel erschwert, so dass es zum unbemerkten Verschlucken kleiner Mengen von bakterienbelasteten Rachenschleim in die Lunge kommen kann (Mikroaspiration). Durch diese Mikroaspirationen entwickeln sich meist erst nach Tagen Entzündungen der Bronchien oder Lungenentzündungen. Man schätzt, dass durch einen unbehandelten Relaxansüberhang sich das Risiko einer Lungenentzündung nach der OP vervierfacht. Eine PORC wird häufiger nach Anwendung langwirksamer als nach mittellang wirkenden Muskelrelaxanzien beobachtet. Einige andere Medikamente wie Inhalations- und Lokalanästhetika, Corticosteroide, Magnesium und einige Antibiotika führen zu einer verlängerten neuromuskulären Blockade. Im Zeitraum zwischen 1995 und 2004 hat die Anwendung quantitativer Messverfahren (neuromuskuläres Monitoring) für die PORC zugenommen und die Häufigkeit einer PORC selbst abgenommen. (de)
  • Postoperative residual curarization (PORC) or residual neuromuscular blockade (RNMB) is a residual paresis after emergence from general anesthesia that may occur with the use of neuromuscular-blocking drugs. Today residual neuromuscular blockade is defined as a train of four ratio of less than 0.9 when measuring the response to ulnar nerve stimulation at the adductor pollicis muscle using mechanomyography or electromyography. A meta-analysis reported that the incidence of residual neuromuscular paralysis was 41% in patients receiving intermediate neuromuscular blocking agents during anaesthesia. It is possible that > 100,000 patients annually in the USA alone, are at risk of adverse events associated with undetected residual neuromuscular blockade. Neuromuscular function monitoring and the use of the appropriate dosage of sugammadex to reverse blockade produced by rocuronium can reduce the incidence of postoperative residual curarization. In this study, with usual care group receiving reversal with neostigmine resulted in a residual blockade rate of 43%. (en)
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  • Electromyographic monitoring at the adductor policies muscle. (en)
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  • Postoperative residual curarization (en)
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  • Als neuromuskuläre Restblockade, postoperative Restcurarisierung (PORC) oder Relaxansüberhang bezeichnet man eine unerwünschte Restwirkung von bestimmten Narkosemitteln (Muskelrelaxanzien) nach dem Ende einer Operation. Sie erhöht das Risiko postoperativer Komplikationen von Seiten der Lunge. (de)
  • Postoperative residual curarization (PORC) or residual neuromuscular blockade (RNMB) is a residual paresis after emergence from general anesthesia that may occur with the use of neuromuscular-blocking drugs. Today residual neuromuscular blockade is defined as a train of four ratio of less than 0.9 when measuring the response to ulnar nerve stimulation at the adductor pollicis muscle using mechanomyography or electromyography. A meta-analysis reported that the incidence of residual neuromuscular paralysis was 41% in patients receiving intermediate neuromuscular blocking agents during anaesthesia. It is possible that > 100,000 patients annually in the USA alone, are at risk of adverse events associated with undetected residual neuromuscular blockade. Neuromuscular function monitoring and the (en)
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  • Neuromuskuläre Restblockade (de)
  • Postoperative residual curarization (en)
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  • Postoperative residual curarization (en)
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