Religious identity is a specific type of identity formation. Particularly, it is the sense of group membership to a religion and the importance of this group membership as it pertains to one's self-concept. Religious identity is not necessarily the same as religiousness or religiosity. Although these three terms share a commonality, religiousness and religiosity refer to both the value of religious group membership as well as participation in religious events (e.g. going to church). Religious identity, on the other hand, refers specifically to religious group membership regardless of religious activity or participation.

Property Value
dbo:abstract
  • الهوية الدينية هي نوع معين من أشكال الهوية . على وجه الخصوص ، هو شعور عضوية المجموعة في الدين وأهمية عضوية هذه المجموعة لأنها تتعلق بمفهوم الفرد . الهوية الدينية ليست بالضرورة نفس التدين . على الرغم من أن هذه المصطلحات الثلاثة تشترك في القواسم المشتركة ، إلا أن التدين والتدين يشيران إلى قيمة عضوية المجموعة الدينية وكذلك المشاركة في المناسبات الدينية (مثل الذهاب إلى الكنيسة). الهوية الدينية ، من ناحية أخرى ، تشير بالتحديد إلى عضوية المجموعة الدينية بغض النظر عن النشاط الديني أو المشاركة. على غرار الأشكال الأخرى لتشكيل الهوية ، مثل الهوية العرقية والثقافية ، يمكن للسياق الديني عمومًا أن يوفر منظوراً يمكن من خلاله رؤية العالم ، وفرص التواصل الاجتماعي مع مجموعة من الأفراد من مختلف الأجيال ، ومجموعة من المبادئ الأساسية للعيش . هذه الأسس يمكن أن تأتي لتشكيل هوية الفرد. على الرغم من الآثار المترتبة على الدين على تطوير الهوية ، ركزت أدبيات تكوين الهوية بشكل أساسي على العرق والجنس وقلصت إلى حد كبير دور الدين. ومع ذلك ، بدأ عدد متزايد من الدراسات في إدراج الدين كعامل اهتمام. ومع ذلك ، فإن العديد من هذه الدراسات تستخدم الهوية الدينية والتدين بالتركيز فقط على الهوية الدينية والمشاركة الدينية فقط باعتبارها بنيات منفصلة. من بين هذه الأنواع من الدراسات البحثية ، درس الباحثون العوامل المختلفة التي تؤثر على قوة الهوية الدينية للشخص مع مرور الوقت. العوامل التي تم العثور عليها تؤثر على مستويات الهوية الدينية تشمل الجنس ، والعرق ، ووضع الأجيال. تعد "الهوية" واحدة من أكثر المصطلحات المستخدمة في العلوم الاجتماعية ولديها حواس مختلفة في نماذج بحثية مختلفة. بالإضافة إلى الدراسات النفسية ، يطبق علماء الاجتماع وعلماء الإنسان مصطلح "الهوية الدينية" ويفحصون عملياته ذات الصلة في سياقات اجتماعية معينة. على سبيل المثال ، بحثت إحدى الدراسات المهمة التي أجريت في الولايات المتحدة بعد أحداث 11 سبتمبر 2001 ، المعنى بين المسلمين الأمريكيين وكيف أثرت التغييرات في وصف الهوية (ما يفكر به الناس حول مجموعة أخرى من الناس) على كيفية تأثير المسلمين سعى لتمثيل أنفسهم. طبقت دراسات أخرى مفاهيم مستمدة من نظرية الهوية الجنسية والجنس مثل التعرية التي تقوض الروايات الأساسية للهوية الدينية - أن الفرد لديه هوية دينية "ثابتة" ، مستقلة عن أنظمة التمثيل الموجودة سابقًا وموقع الأفراد داخل معهم. (ar)
  • Religious identity is a specific type of identity formation. Particularly, it is the sense of group membership to a religion and the importance of this group membership as it pertains to one's self-concept. Religious identity is not necessarily the same as religiousness or religiosity. Although these three terms share a commonality, religiousness and religiosity refer to both the value of religious group membership as well as participation in religious events (e.g. going to church). Religious identity, on the other hand, refers specifically to religious group membership regardless of religious activity or participation. Similar to other forms of identity formation, such as ethnic and cultural identity, the religious context can generally provide a perspective from which to view the world, opportunities to socialize with a spectrum of individuals from different generations, and a set of basic principles to live out. These foundations can come to shape an individual's identity. Despite the implications that religion has on identity development, the identity formation literature has mainly focused on ethnicity and gender and has largely discounted the role of religion. Nevertheless, an increasing number of studies have begun to include religion as a factor of interest. However, many of these studies use religious identity, religiosity, and religiousness interchangeably or solely focus on religious identity and solely religious participation as separate constructs. Of these types of research studies, researchers have examined the various factors that affect the strength of one's religious identity over time. Factors that have been found to affect levels of religious identity include gender, ethnicity, and generational status. 'Identity' is one of the most used terms in the social sciences and has different senses in different research paradigms. In addition to psychological studies, sociologists and anthropologists also apply the term 'religious identity' and examine its related processes in given social contexts. For example, one important study conducted in the United States after the events of September 11, 2001, explored the meaning-making among American Muslims and how changes in identity ascription (what people think about another group of people) affected how Muslims sought to represent themselves. Other studies have applied concepts appropriated from race and gender identity theory such as disidentification which undermines essentialist accounts of religious identity - that an individual has a 'fixed' religious identity, independent of pre-existing systems of representation and individuals' positioning within them. (en)
  • Религио́зная иденти́чность — форма коллективного и индивидуального самосознания, построенная на осознании принадлежности к определенной религии и формирующая представления о себе и мире посредством соответствующих религиозных догм. Религиозная идентичность является одной из первых форм самосознания человека и потому находится у истоков формирования других видов идентичностей. (ru)
dbo:wikiPageID
  • 33795090 (xsd:integer)
dbo:wikiPageLength
  • 20614 (xsd:integer)
dbo:wikiPageRevisionID
  • 980827972 (xsd:integer)
dbo:wikiPageWikiLink
dbp:wikiPageUsesTemplate
dct:subject
rdfs:comment
  • Религио́зная иденти́чность — форма коллективного и индивидуального самосознания, построенная на осознании принадлежности к определенной религии и формирующая представления о себе и мире посредством соответствующих религиозных догм. Религиозная идентичность является одной из первых форм самосознания человека и потому находится у истоков формирования других видов идентичностей. (ru)
  • الهوية الدينية هي نوع معين من أشكال الهوية . على وجه الخصوص ، هو شعور عضوية المجموعة في الدين وأهمية عضوية هذه المجموعة لأنها تتعلق بمفهوم الفرد . الهوية الدينية ليست بالضرورة نفس التدين . على الرغم من أن هذه المصطلحات الثلاثة تشترك في القواسم المشتركة ، إلا أن التدين والتدين يشيران إلى قيمة عضوية المجموعة الدينية وكذلك المشاركة في المناسبات الدينية (مثل الذهاب إلى الكنيسة). الهوية الدينية ، من ناحية أخرى ، تشير بالتحديد إلى عضوية المجموعة الدينية بغض النظر عن النشاط الديني أو المشاركة. (ar)
  • Religious identity is a specific type of identity formation. Particularly, it is the sense of group membership to a religion and the importance of this group membership as it pertains to one's self-concept. Religious identity is not necessarily the same as religiousness or religiosity. Although these three terms share a commonality, religiousness and religiosity refer to both the value of religious group membership as well as participation in religious events (e.g. going to church). Religious identity, on the other hand, refers specifically to religious group membership regardless of religious activity or participation. (en)
rdfs:label
  • Religious identity (en)
  • هوية دينية (ar)
  • Религиозная идентичность (ru)
owl:sameAs
prov:wasDerivedFrom
foaf:isPrimaryTopicOf
is dbo:wikiPageRedirects of
is dbo:wikiPageWikiLink of
is dbp:religion of
is foaf:primaryTopic of