About: Tholpavakoothu     Goto   Sponge   NotDistinct   Permalink

An Entity of Type : owl:Thing, within Data Space : dbpedia.org associated with source document(s)
QRcode icon
http://dbpedia.org/describe/?url=http%3A%2F%2Fdbpedia.org%2Fresource%2FTholpavakoothu

Tholpavakoothu (Malayalam:തോൽപാവകൂത്ത് , Tamil:தோல்பாவைக்கூத்து) is a form of shadow puppetry that is practiced in Kerala, Tamil Nadu, India. It is performed using leather puppets and is performed in temples or in villages in specially built theatres. This form of art is especially popular in the Madurai and nearby districts of Madurai in TamilNadu and also in palakkadThrissur and Malappuram districts of Kerala.

AttributesValues
rdfs:label
  • Tholpavakuthu (de)
  • Tholpavakoothu (en)
rdfs:comment
  • Tholpavakoothu (Malayalam:തോൽപാവകൂത്ത് , Tamil:தோல்பாவைக்கூத்து) is a form of shadow puppetry that is practiced in Kerala, Tamil Nadu, India. It is performed using leather puppets and is performed in temples or in villages in specially built theatres. This form of art is especially popular in the Madurai and nearby districts of Madurai in TamilNadu and also in palakkadThrissur and Malappuram districts of Kerala. (en)
  • Tholpavakuthu, auch Tholpavakoothu (Malayalam തോൽപ്പാവക്കൂത്ത്), ist eine Form des Schattenspiels, die im südindischen Bundesstaat Kerala gepflegt wird. Die Figuren sind groß, meist unbeweglich und werden aus dicken, getrockneten Tierhäuten ausgeschnitten. Die traditionell den Pulavar-Familien angehörenden Vorführer spielen Szenen aus dem Kambaramayanam, der von Kamban im 12. Jahrhundert verfassten Version des altindischen Epos Ramayana, zur Verehrung der hinduistischen Göttin Bhagavati, eine Form der großen Göttin Devi, die auch als Bhadrakali auftritt. Im Zentrum der Erzählung steht der epische Kampf und letztlich der Sieg des Gottes Rama über den Dämonenkönig Ravana. Nach der Legende führten die Götter Tholpavakuthu als jährliches Schauspiel für Bhadrakali ein, weil diese bei der Vernic (de)
foaf:depiction
  • http://commons.wikimedia.org/wiki/Special:FilePath/Tholpavakoothu_Image.jpg
  • http://commons.wikimedia.org/wiki/Special:FilePath/EzhuparaInstrument1.jpg
  • http://commons.wikimedia.org/wiki/Special:FilePath/Image_of_Tholpavakoothu.jpg
  • http://commons.wikimedia.org/wiki/Special:FilePath/Puppet_of_Seeths.jpg
  • http://commons.wikimedia.org/wiki/Special:FilePath/Puppetry_Stage.jpg
  • http://commons.wikimedia.org/wiki/Special:FilePath/RamachandraPulavarPrd.jpg
  • http://commons.wikimedia.org/wiki/Special:FilePath/Tholpavakoothu_Broc.jpg
  • http://commons.wikimedia.org/wiki/Special:FilePath/തോല്പാവക്കൂത്തിലെ‌‌-രാമ-രാവണ-യുദ്ധം.jpg
  • http://commons.wikimedia.org/wiki/Special:FilePath/തോല്‌പ്പാവ_തിരശ്ശീലയ്ക്കു_പിന്നിൽ_നിന്ന്.jpg
  • http://commons.wikimedia.org/wiki/Special:FilePath/തോൽപ്പാവക്കൂത്ത്-അവതരണം.jpg
dcterms:subject
Wikipage page ID
Wikipage revision ID
Link from a Wikipage to another Wikipage
Link from a Wikipage to an external page
sameAs
dbp:wikiPageUsesTemplate
thumbnail
has abstract
  • Tholpavakuthu, auch Tholpavakoothu (Malayalam തോൽപ്പാവക്കൂത്ത്), ist eine Form des Schattenspiels, die im südindischen Bundesstaat Kerala gepflegt wird. Die Figuren sind groß, meist unbeweglich und werden aus dicken, getrockneten Tierhäuten ausgeschnitten. Die traditionell den Pulavar-Familien angehörenden Vorführer spielen Szenen aus dem Kambaramayanam, der von Kamban im 12. Jahrhundert verfassten Version des altindischen Epos Ramayana, zur Verehrung der hinduistischen Göttin Bhagavati, eine Form der großen Göttin Devi, die auch als Bhadrakali auftritt. Im Zentrum der Erzählung steht der epische Kampf und letztlich der Sieg des Gottes Rama über den Dämonenkönig Ravana. Nach der Legende führten die Götter Tholpavakuthu als jährliches Schauspiel für Bhadrakali ein, weil diese bei der Vernichtung des Asura Darika helfen musste und deshalb die Entscheidungsschlacht gegen Ravana nicht beobachten konnte. Die bis zu 21 Nächte hintereinander dauernden Aufführungen finden in einem Bühnenhaus (kuthu madam) auf dem Tempelgelände statt und gehören zu einem religiösen Puram-Jahresfest. Zentrum der Tradition ist der Distrikt Palakkad und dessen Umgebung. Tolpavakuthu ist eine verschwindende Tradition, die als einzige der unterschiedlichen südindischen Schattenspielformen nicht in erster Linie unterhalten soll, sondern als regionaler religiöser Kult aufgeführt wird. Das nur dem Schattenspiel dienende, sakrale Bühnenhaus ist eine Besonderheit, die es nirgendwo sonst gibt. Das Wort tholpavakuthu ist aus thol („Leder“, „Haut“), pava („Puppe“) und kuthu („Schauspiel“, „Aufführung“) zusammengesetzt. (de)
  • Tholpavakoothu (Malayalam:തോൽപാവകൂത്ത് , Tamil:தோல்பாவைக்கூத்து) is a form of shadow puppetry that is practiced in Kerala, Tamil Nadu, India. It is performed using leather puppets and is performed in temples or in villages in specially built theatres. This form of art is especially popular in the Madurai and nearby districts of Madurai in TamilNadu and also in palakkadThrissur and Malappuram districts of Kerala. (en)
prov:wasDerivedFrom
page length (characters) of wiki page
foaf:isPrimaryTopicOf
is Link from a Wikipage to another Wikipage of
Faceted Search & Find service v1.17_git139 as of Feb 29 2024


Alternative Linked Data Documents: ODE     Content Formats:   [cxml] [csv]     RDF   [text] [turtle] [ld+json] [rdf+json] [rdf+xml]     ODATA   [atom+xml] [odata+json]     Microdata   [microdata+json] [html]    About   
This material is Open Knowledge   W3C Semantic Web Technology [RDF Data] Valid XHTML + RDFa
OpenLink Virtuoso version 08.03.3330 as of Mar 19 2024, on Linux (x86_64-generic-linux-glibc212), Single-Server Edition (61 GB total memory, 42 GB memory in use)
Data on this page belongs to its respective rights holders.
Virtuoso Faceted Browser Copyright © 2009-2024 OpenLink Software