About: Transcendental argument for the existence of God     Goto   Sponge   NotDistinct   Permalink

An Entity of Type : yago:Indication106797169, within Data Space : dbpedia.org associated with source document(s)
QRcode icon
http://dbpedia.org/describe/?url=http%3A%2F%2Fdbpedia.org%2Fresource%2FTranscendental_argument_for_the_existence_of_God

The Transcendental Argument for the Existence of God (TAG) is the argument that attempts to prove the existence of God by arguing that logic, morals, and science ultimately presuppose a supreme being and that God must therefore be the source of logic and morals. A version was formulated by Immanuel Kant in his 1763 work The Only Possible Argument in Support of a Demonstration of the Existence of God, and most contemporary formulations of the transcendental argument have been developed within the framework of Christian presuppositional apologetics.

AttributesValues
rdf:type
rdfs:label
  • حجة القيم السامية
  • Transcendental argument for the existence of God
rdfs:comment
  • The Transcendental Argument for the Existence of God (TAG) is the argument that attempts to prove the existence of God by arguing that logic, morals, and science ultimately presuppose a supreme being and that God must therefore be the source of logic and morals. A version was formulated by Immanuel Kant in his 1763 work The Only Possible Argument in Support of a Demonstration of the Existence of God, and most contemporary formulations of the transcendental argument have been developed within the framework of Christian presuppositional apologetics.
  • حجة التسامي لوجود الله (بالإنجليزية: Transcendental Argument for the Existence of God) هي حجة منطقية تحاول إثبات وجود الله بحجة أن المنطق والأخلاق والعلوم تفترض في النهاية وجودًا متساميًا، لأن المادة الجامدة والعشوائية لا تعلله، وأن الله يجب أن يكون بالتالي هو مصدر المنطق والأخلاق والعلم. وأنه دون وجود الله من المستحيل إثبات أي شيء لأنه لا يمكن تعليل وجود أي قانون عام، قوانين المنطق في المنطق الاستدلالي متماسكة ولو كانت مختزالة إلى أمر مادي لكانت متغيرة ومتطورة ولذلك فاعتمادها على الله الخالق يضمن لها الثبات، يمكن للملحد أن يفكر ويستخدم المنطق لكنه لا يستطيع تعليله، واتحاد قوانين المنطق بين البشر يدل على اتحاد مصدرها وأنه مصدر غير متحول، فما يحدث داخل الدماغ من التنبيهات الكهربائية لا يمنع قبول التناقضات المنطقية، والتعلل بأن قوانين المنطق مقبولة لأنها تعمل، ولكنها تعمل لأنها حقيقية، ولا
foaf:isPrimaryTopicOf
dct:subject
Wikipage page ID
Wikipage revision ID
Link from a Wikipage to another Wikipage
Link from a Wikipage to an external page
sameAs
dbp:wikiPageUsesTemplate
has abstract
  • حجة التسامي لوجود الله (بالإنجليزية: Transcendental Argument for the Existence of God) هي حجة منطقية تحاول إثبات وجود الله بحجة أن المنطق والأخلاق والعلوم تفترض في النهاية وجودًا متساميًا، لأن المادة الجامدة والعشوائية لا تعلله، وأن الله يجب أن يكون بالتالي هو مصدر المنطق والأخلاق والعلم. وأنه دون وجود الله من المستحيل إثبات أي شيء لأنه لا يمكن تعليل وجود أي قانون عام، قوانين المنطق في المنطق الاستدلالي متماسكة ولو كانت مختزالة إلى أمر مادي لكانت متغيرة ومتطورة ولذلك فاعتمادها على الله الخالق يضمن لها الثبات، يمكن للملحد أن يفكر ويستخدم المنطق لكنه لا يستطيع تعليله، واتحاد قوانين المنطق بين البشر يدل على اتحاد مصدرها وأنه مصدر غير متحول، فما يحدث داخل الدماغ من التنبيهات الكهربائية لا يمنع قبول التناقضات المنطقية، والتعلل بأن قوانين المنطق مقبولة لأنها تعمل، ولكنها تعمل لأنها حقيقية، ولا يمكن للملحد أن يبرر معيارية التفكير المطلقة مثل قوانين المنطق، وأن يعلل كيف يطابق الكون المادي قانون فكري غير مادي، وهذا الأمر استثمره ألفين بلانتينغا لبناء الحجة التطورية ضد الطبيعانية، كما أن مسألة الاعتماد علميًا على اتساق تصرف المادة في الماضي، بحيث نتوق اتساقية خصائصها وسلوكها في المستقبل، أمر غير متماسك منطقيًا في فكر الملحد إلا إن افترض أن الكون متسق في الماضي وسيبقى متسقًا في المستقبل واعتبر هذا افتراض مسلم به بداية. في حين أن الاعتقاد بالإله خالق يجعل هذا التوازن والاتساق أمر مستمدًا من علم الإله وثباته وقدرته. وأكثر من اشتهر في الدفاع عن حجة التسامي هو جريج بهانسن Greg Bahnsen وذلك كجزء من أسلوب دفاعي في الحوارات يعتمد الافتراضات المسبقة، فيسأل محاوريه من الملحدين عن الأساس المنطقي لما يطرحوه ثم يبين تناقض الرؤية الكونية التي ينطلقون منها.وقد صاغ إيمانويل كانت نسخة من حجة التسامي في كتابه عام 1763 الحجة الوحيدة الممكنة لدعم ظاهرة وجود الله، وقد تم تطوير معظم الصيغ المعاصرة لحجة التسامي في إطار التبرير المسيحي.وحجة التسامي بصيغتها العامة تقوم بهذه الصيغة: 1. * الادعاء س من حالاتي الدماغية صحيح (عندي معرفة، يوجد الخير والشر، عقلي موجود، إلى آخره) 2. * لكي يصح س يجب أن تصح عبارة ع (نحن لا نعيش في ماتريكس، الله موجود، العقول الأخرى موجودة) 3. * العبارة ع صحيحة. فحجة التسامي تنطلق من الداخل إلى الخارج، لأننا قد نشك في الخارج ولكن من الصعب أن نشك في الداخل، ومنها عبارة ديكارت المشهورة "أنا أفكر فأنا موجود" التي أوردها في كتابه اللاتيني الذي وضعه للرد على بوادر الإلحاد في عصره تأملات في الفلسفة الأولى. ومن مؤيدي هذه الحجة من المعاصرين شتراوسن و فيتغشتاين.
  • The Transcendental Argument for the Existence of God (TAG) is the argument that attempts to prove the existence of God by arguing that logic, morals, and science ultimately presuppose a supreme being and that God must therefore be the source of logic and morals. A version was formulated by Immanuel Kant in his 1763 work The Only Possible Argument in Support of a Demonstration of the Existence of God, and most contemporary formulations of the transcendental argument have been developed within the framework of Christian presuppositional apologetics.
prov:wasDerivedFrom
page length (characters) of wiki page
is foaf:primaryTopic of
is Link from a Wikipage to another Wikipage of
is Wikipage redirect of
is Wikipage disambiguates of
Faceted Search & Find service v1.17_git51 as of Sep 16 2020


Alternative Linked Data Documents: PivotViewer | iSPARQL | ODE     Content Formats:       RDF       ODATA       Microdata      About   
This material is Open Knowledge   W3C Semantic Web Technology [RDF Data] Valid XHTML + RDFa
OpenLink Virtuoso version 08.03.3319 as of Dec 29 2020, on Linux (x86_64-centos_6-linux-glibc2.12), Single-Server Edition (61 GB total memory)
Data on this page belongs to its respective rights holders.
Virtuoso Faceted Browser Copyright © 2009-2021 OpenLink Software