This HTML5 document contains 24 embedded RDF statements represented using HTML+Microdata notation.

The embedded RDF content will be recognized by any processor of HTML5 Microdata.

PrefixNamespace IRI
n14http://en.wikipedia.org/wiki/Hyperdata?oldid=
dcthttp://purl.org/dc/terms/
yago-reshttp://yago-knowledge.org/resource/
dbohttp://dbpedia.org/ontology/
foafhttp://xmlns.com/foaf/0.1/
dbpedia-wikidatahttp://wikidata.dbpedia.org/resource/
yagohttp://dbpedia.org/class/yago/
rdfshttp://www.w3.org/2000/01/rdf-schema#
n7http://rdf.freebase.com/ns/m.
rdfhttp://www.w3.org/1999/02/22-rdf-syntax-ns#
owlhttp://www.w3.org/2002/07/owl#
wikipedia-enhttp://en.wikipedia.org/wiki/
dbchttp://dbpedia.org/resource/Category:
provhttp://www.w3.org/ns/prov#
xsdhhttp://www.w3.org/2001/XMLSchema#
wikidatahttp://www.wikidata.org/entity/
dbrhttp://dbpedia.org/resource/
Subject Item
dbr:Hyperdata
rdf:type
yago:Abstraction100002137 yago:PsychologicalFeature100023100 yago:Information105816287 yago:WikicatComputerData yago:Cognition100023271 yago:Datum105816622
rdfs:label
بيانات فائقة Hyperdata
rdfs:comment
تماماً كما يستخدم النص الفائق لربط نص بنصوص أخرى في أمكنة أخرى، تستخدم البيانات الفائقة، لربط كائنات من البيانات بكائنات أخرى في أمكنة أخرى. تتيح البيانات الفائقة تشكيل وب من البيانات، بدلاً من البيانات الحالية الموجودة على الوب دون وصل. على خلاف وصلة النص الفائق، التي تشير فقط إلى وجود صلة بين وثيقتين أو موردي معلومات، فإن وصلة البيانات الفائقة تتجاوز مفهوم الوصلة البسيط لتعبر عن نوع ودلالة تلك الصلة بين الكائنين الموصولين. Hyperdata indicates data objects linked to other data objects in other places, as hypertext indicates text linked to other text in other places. Hyperdata enables formation of a web of data, evolving from the "data on the Web" that is not inter-related (or at least, not linked). In the same way that hypertext usually refers to the World Wide Web but is a broader term, hyperdata usually refers to the Semantic Web, but may also be applied more broadly to other data-linking technologies such as microformats - including XHTML Friends Network.
owl:sameAs
dbpedia-wikidata:Q12200340 n7:03gv0d5 wikidata:Q12200340 yago-res:Hyperdata
dct:subject
dbc:Hypertext dbc:Hypermedia dbc:Electronic_literature
dbo:wikiPageID
14713315
dbo:wikiPageRevisionID
718432543
foaf:isPrimaryTopicOf
wikipedia-en:Hyperdata
prov:wasDerivedFrom
n14:718432543
dbo:abstract
تماماً كما يستخدم النص الفائق لربط نص بنصوص أخرى في أمكنة أخرى، تستخدم البيانات الفائقة، لربط كائنات من البيانات بكائنات أخرى في أمكنة أخرى. تتيح البيانات الفائقة تشكيل وب من البيانات، بدلاً من البيانات الحالية الموجودة على الوب دون وصل. على خلاف وصلة النص الفائق، التي تشير فقط إلى وجود صلة بين وثيقتين أو موردي معلومات، فإن وصلة البيانات الفائقة تتجاوز مفهوم الوصلة البسيط لتعبر عن نوع ودلالة تلك الصلة بين الكائنين الموصولين. كمثال، لتكن لدينا وثيقة حول رجب طيب أردوغان، فيمكن لوصلة نص فائق من كلمة رئيس الوزراء أن تنقلنا إلى وثيقة أخرى تتحدث عن منصب رئاسة الوزراء في تركيا. بينما يمكن لوصلة بيانات فائقة من الكلمة ذاتها، إلى الوثيقة ذاتها أن تذكر أيضاً أن رئيس الوزراء هو أحد أدوار، أو ألقاب، أو مناصب أردوغان. (وذلك بالاعتماد على الأنطولوجية المستعملة لتعريف تلك الوصلة). Hyperdata indicates data objects linked to other data objects in other places, as hypertext indicates text linked to other text in other places. Hyperdata enables formation of a web of data, evolving from the "data on the Web" that is not inter-related (or at least, not linked). In the same way that hypertext usually refers to the World Wide Web but is a broader term, hyperdata usually refers to the Semantic Web, but may also be applied more broadly to other data-linking technologies such as microformats - including XHTML Friends Network. A hypertext link simply indicates that a link exists between two documents or "information resources." Hyperdata links go beyond the simple fact of such connection, and express semantics about the kind of connection being made. For instance, in a document about Hillary Clinton, a hypertext link might be made from the word senator to a document about the United States Senate. In contrast, a hyperdata link from the same word to the same document might also state that Senator is one of Hillary's roles, titles, or positions (depending on the ontology being used to define this link).
Subject Item
wikipedia-en:Hyperdata
foaf:primaryTopic
dbr:Hyperdata