The optimism bias (also known as unrealistic or comparative optimism) is a cognitive bias that causes a person to believe that they are less at risk of experiencing a negative event compared to others.

Property Value
dbo:abstract
  • 25بك هذه المقالة تحتاج للمزيد من الوصلات للمقالات الأخرى للمساعدة في ترابط مقالات الموسوعة. فضلًا ساعد في تحسين هذه المقالة بإضافة وصلات إلى المقالات المتعلقة بها الموجودة في النص الحالي. (ديسمبر 2013) الانحياز للتفاؤل (المعروف أيضًا باسم التفاؤل غير الواقعي أو المقارن ) هو انحياز يجعل الشخص يعتقد أنه أقل عرضة من الآخرين لمواجهة حدث سلبي. وتشترك أربعة عوامل في جعل الفرد منحازًا للتفاؤل وهي؛: حالته النهائية المرغوبة، وآلياته المعرفية، والمعلومات التي لديه عن نفسه في مقابل الآخرين، والمزاج العام. ويظهر الانحياز التفاؤلي في عدد من المواقف. على سبيل المثال: الأشخاص الذين يعتقدون أنهم أقل عرضة لخطر الوقوع ضحايا لجرائم أو المدخنون الذين يعتقدون أنهم أقل عرضة من الآخرين للإصابة بسرطان الرئة أو مرض آخر أو لاعبو القفز البنجي لأول مرة الذين يعتقدون أنهم أقل عرضة من اللاعبين الآخرين للإصابة أو التجار الذين يعتقدون أنهم أقل عرضة لتكبد خسائر في الأسواق. بالرغم من حدوث الانحياز للتفاؤل في كل من الأحداث الإيجابية، مثل اعتقاد المرء بأنه أكثر نجاحًا ماليًا من الآخرين، والأحداث السلبية، مثل الاعتقاد بأنه أقل عرضة للوقوع في مشكلة تعاطي الكحوليات، فإن هناك الكثير من الأبحاث والأدلة التي تدل على أن الانحياز للأحداث السلبية أقوى. ومع ذلك، تنتج عواقب مختلفة عن هذين النوعين من الأحداث: فكثيرًا ما تؤدي الأحداث الإيجابية إلى مشاعر السعادة واحترام الذات، بينما تؤدي الأحداث السلبية إلى عواقب تتضمن المزيد من المخاطر، مثل التورط في سلوكيات محفوفة بالمخاطر وعدم اتخاذ التدابير الوقائية للسلامة. (ar)
  • The optimism bias (also known as unrealistic or comparative optimism) is a cognitive bias that causes a person to believe that they are less at risk of experiencing a negative event compared to others. Four factors exist that cause a person to be optimistically biased: their desired end state, their cognitive mechanisms, the information they have about themselves versus others, and overall mood. The optimistic bias is seen in a number of situations. For example: people believing that they are less at risk of being a crime victim, smokers believing that they are less likely to contract lung cancer or disease than other smokers, first-time bungee jumpers believing that they are less at risk of an injury than other jumpers, or traders who think they are less exposed to losses in the markets. Although the optimism bias occurs for both positive events, such as believing oneself to be more financially successful than others, and negative events, such as being less likely to have a drinking problem, there is more research and evidence suggesting that the bias is stronger for negative events. Different consequences result from these two types of events: positive events often lead to feelings of well being and self-esteem, while negative events lead to consequences involving more risk, such as engaging in risky behaviors and not taking precautionary measures for safety. (en)
dbo:wikiPageExternalLink
dbo:wikiPageID
  • 7224456 (xsd:integer)
dbo:wikiPageRevisionID
  • 744581824 (xsd:integer)
dbp:date
  • June 2016
dct:subject
http://purl.org/linguistics/gold/hypernym
rdf:type
rdfs:comment
  • 25بك هذه المقالة تحتاج للمزيد من الوصلات للمقالات الأخرى للمساعدة في ترابط مقالات الموسوعة. فضلًا ساعد في تحسين هذه المقالة بإضافة وصلات إلى المقالات المتعلقة بها الموجودة في النص الحالي. (ديسمبر 2013) (ar)
  • The optimism bias (also known as unrealistic or comparative optimism) is a cognitive bias that causes a person to believe that they are less at risk of experiencing a negative event compared to others. (en)
rdfs:label
  • انحياز للتفاؤل (ar)
  • Optimism bias (en)
owl:sameAs
prov:wasDerivedFrom
foaf:isPrimaryTopicOf
is dbo:wikiPageRedirects of
is foaf:primaryTopic of