In biogeography, particularly phytogeography, the nunatak hypothesis about the origin of a biota in formerly glaciated areas is the idea that some or many species have survived the inhospitable period on icefree land such as nunataks. Its antithesis is the tabula rasa hypothesis, which posits that all species have immigrated into completely denuded land after the retreat of glaciers.

Property Value
dbo:abstract
  • في مجال الجغرافيا الحيوية، خاصةً الجغرافيا النباتية، تشير فرضية التل الجليدي، التي تدور حول أصل أي كائن حي في المناطق الجليدية السابقة، إلى فكرة أن بعض الأنواع أو العديد منها قد صارعت الظروف الحياتية الصعبة في حقبة الانعزال في الأراضي الخالية من الثلج مثل التلال الجليدية. وتتمثل الفرضية المناقضة لها في فرضية فرضية الصفيحة البيضاء التي تؤيد فكرة أن جميع الأنواع قد هاجرت إلى أرضٍ خاوية بعد انحسار الأراضي الجليدية. وبحلول منتصف القرن العشرين، تم قبول فرضية التل الجليدي بشكلٍ كبير بين علماء الأحياء العاملين في المجموعات النباتية التي تنمو في جرينلاند وإسكندنافيا. ومع ذلك، وعلى الرغم من أن الجيولوجيا الحديثة تؤكد وجود أراضٍ خالية من الجليد في أكبر القمم الجليدية الأخيرة في جرينلاند وإسكندنافيا، فقد أظهرت التقنيات الجزيئية تفاضلاً جينيًا بينيًا محدودًا في العديد من أصانيف القطب الشمالي، الأمر الذي يشير بقوةٍ إلى قدرة الكائنات القطبية بشكل عام على الانتشار طويل المدى. .ومع ذلك، فلا يؤدي هذا الأمر إلى رفض نظرية الحياة الجليدية بصورةٍ مباشرة، إلا أنه يقلل من أهميتها كتفسيرٍ في هذا الشأن. وعلاوةً على ذلك، ففي كثيرٍ من الحالات، غمرت موجات الهجرة في مرحلة ما قبل العصور الجليدية الكائنات التي عاشت في الأراضي الخالية من الجليد. (ar)
  • In biogeography, particularly phytogeography, the nunatak hypothesis about the origin of a biota in formerly glaciated areas is the idea that some or many species have survived the inhospitable period on icefree land such as nunataks. Its antithesis is the tabula rasa hypothesis, which posits that all species have immigrated into completely denuded land after the retreat of glaciers. By the mid-20th Century, the nunatak hypothesis was widely accepted among biologists working on the floras of Greenland and Scandinavia. However, while modern geology has established the presence of icefree areas during the last glacial maximum in both Greenland and Scandinavia, molecular techniques have revealed limited between-region genetic differentiation in many Arctic taxa, strongly suggesting a general capacity for long-distance dispersal among polar organisms. This does not directly disprove glacial survival. But it makes it less necessary as an explanation. Moreover, populations that survived on icefree land have probably in most cases been genetically flooded by postglacial immigrants. (en)
dbo:wikiPageID
  • 14921500 (xsd:integer)
dbo:wikiPageRevisionID
  • 637979825 (xsd:integer)
dct:subject
http://purl.org/linguistics/gold/hypernym
rdf:type
rdfs:comment
  • في مجال الجغرافيا الحيوية، خاصةً الجغرافيا النباتية، تشير فرضية التل الجليدي، التي تدور حول أصل أي كائن حي في المناطق الجليدية السابقة، إلى فكرة أن بعض الأنواع أو العديد منها قد صارعت الظروف الحياتية الصعبة في حقبة الانعزال في الأراضي الخالية من الثلج مثل التلال الجليدية. وتتمثل الفرضية المناقضة لها في فرضية فرضية الصفيحة البيضاء التي تؤيد فكرة أن جميع الأنواع قد هاجرت إلى أرضٍ خاوية بعد انحسار الأراضي الجليدية. (ar)
  • In biogeography, particularly phytogeography, the nunatak hypothesis about the origin of a biota in formerly glaciated areas is the idea that some or many species have survived the inhospitable period on icefree land such as nunataks. Its antithesis is the tabula rasa hypothesis, which posits that all species have immigrated into completely denuded land after the retreat of glaciers. (en)
rdfs:label
  • فرضية التل الجليدي (ar)
  • Nunatak hypothesis (en)
owl:sameAs
prov:wasDerivedFrom
foaf:isPrimaryTopicOf
is foaf:primaryTopic of