Negudar (Nikudar, Neguder) was a Mongol general under Berke, and a Golden Horde Noyan. With many other Golden Horde generals, he embraced Islam in the late 13th century. He subsequently took the Muslim name of Ahmad Khan. Negudar and his forces ultimately settled in various parts of modern-day Afghanistan including Kabul and Herat. Mongols and Turks in Afghanistan adopted his name later as they merged into Chagatai Khanate during the reign of Alghu. Today, , an archaic form of the Mongolian language extinct in Mongolia, is preserved in Afghanistan and named after Negudar.

Property Value
dbo:abstract
  • كان نيكودار (نيغودار، نيقودار) جنرالًا مغوليًا في عهد بركة خان، و بالقبيلة الذهبية. مع العديد من جنرالات القبيلة الذهبية الآخرين، اعتنق الإسلام في أواخر القرن الثالث عشر. أتخذ بعد ذلك اسم مسلم وهو أحمد خان. قبل النزاعات بين بركة خان وهولاكو، عزز نيغودار السلام في شرق خراسان والمناطق المحيطة بها في آسيا الوسطى. هاجم نيكودار مع جنرالات آخرين من الإمبراطورية المغولية الأجزاء الشمالية الغربية من سلطنة دلهي في ثلاثينيات القرن الثاني عشر. لكن عندما اندلعت الحرب بين بركة خان وهولاكو عام 1260، تولى نيكودار قيادة جزء كبير من قوات بركة خان في المقام الأول في غزنة وشرق أفغانستان. استقر نيكودار وقواته في نهاية المطاف في أجزاء مختلفة من أفغانستان الحديثة بما في ذلك كابل وهرات. اعتمد المغول والأتراك في أفغانستان اسمه في وقت لاحق عندما اندمجوا في خانية جاغاطاي في عهد أولغو . اليوم (وهو شكل قديم من اللغة المنغولية المنقرضة في منغوليا) في أفغانستان وسميت باسم نيكودار. (ar)
  • Negudar (Nikudar, Neguder) was a Mongol general under Berke, and a Golden Horde Noyan. With many other Golden Horde generals, he embraced Islam in the late 13th century. He subsequently took the Muslim name of Ahmad Khan. Before the conflicts between Berke and Hulagu, Negudar fostered peace in Eastern Khorasan and its surrounding areas in Central Asia. Neguder with other generals of the Mongol Empire raided the northwest parts of the Delhi Sultanate in the 1230s. When war hostilities broke out between Berke and Hulagu in 1260, Negudar assumed control over a sizeable portion of Berke's forces primarily in Ghazni and eastern Afghanistan. Negudar and his forces ultimately settled in various parts of modern-day Afghanistan including Kabul and Herat. Mongols and Turks in Afghanistan adopted his name later as they merged into Chagatai Khanate during the reign of Alghu. Today, , an archaic form of the Mongolian language extinct in Mongolia, is preserved in Afghanistan and named after Negudar. (en)
  • 聶古迭兒(Negudar;?-?),是金帳汗國可汗別兒哥手下的將領和那顏,他後來改信伊斯蘭教,取名阿赫馬德汗。 在別兒哥和旭烈兀發生戰爭前,聶古迭兒促進呼羅珊東部和中亞其周邊地區的和平,同時在1230年代他也突襲德里蘇丹國西北部。當1260年金帳汗國和伊兒汗國採敵對行動後,他是別兒哥在阿富汗東部和加茲尼地區一個相當大的力量。 他最後和手下士兵定居在阿富汗,在阿魯忽在位時代,他手下的突厥-蒙古士兵以聶庫達里部之名移居察合台汗國。 (zh)
dbo:wikiPageID
  • 16183380 (xsd:integer)
dbo:wikiPageLength
  • 1792 (xsd:integer)
dbo:wikiPageRevisionID
  • 860896144 (xsd:integer)
dbp:wikiPageUsesTemplate
dct:subject
rdf:type
rdfs:comment
  • 聶古迭兒(Negudar;?-?),是金帳汗國可汗別兒哥手下的將領和那顏,他後來改信伊斯蘭教,取名阿赫馬德汗。 在別兒哥和旭烈兀發生戰爭前,聶古迭兒促進呼羅珊東部和中亞其周邊地區的和平,同時在1230年代他也突襲德里蘇丹國西北部。當1260年金帳汗國和伊兒汗國採敵對行動後,他是別兒哥在阿富汗東部和加茲尼地區一個相當大的力量。 他最後和手下士兵定居在阿富汗,在阿魯忽在位時代,他手下的突厥-蒙古士兵以聶庫達里部之名移居察合台汗國。 (zh)
  • كان نيكودار (نيغودار، نيقودار) جنرالًا مغوليًا في عهد بركة خان، و بالقبيلة الذهبية. مع العديد من جنرالات القبيلة الذهبية الآخرين، اعتنق الإسلام في أواخر القرن الثالث عشر. أتخذ بعد ذلك اسم مسلم وهو أحمد خان. قبل النزاعات بين بركة خان وهولاكو، عزز نيغودار السلام في شرق خراسان والمناطق المحيطة بها في آسيا الوسطى. هاجم نيكودار مع جنرالات آخرين من الإمبراطورية المغولية الأجزاء الشمالية الغربية من سلطنة دلهي في ثلاثينيات القرن الثاني عشر. لكن عندما اندلعت الحرب بين بركة خان وهولاكو عام 1260، تولى نيكودار قيادة جزء كبير من قوات بركة خان في المقام الأول في غزنة وشرق أفغانستان. (ar)
  • Negudar (Nikudar, Neguder) was a Mongol general under Berke, and a Golden Horde Noyan. With many other Golden Horde generals, he embraced Islam in the late 13th century. He subsequently took the Muslim name of Ahmad Khan. Negudar and his forces ultimately settled in various parts of modern-day Afghanistan including Kabul and Herat. Mongols and Turks in Afghanistan adopted his name later as they merged into Chagatai Khanate during the reign of Alghu. Today, , an archaic form of the Mongolian language extinct in Mongolia, is preserved in Afghanistan and named after Negudar. (en)
rdfs:label
  • نيكودار (ar)
  • Negudar (en)
  • 聶古迭兒 (zh)
owl:sameAs
prov:wasDerivedFrom
foaf:isPrimaryTopicOf
is dbo:commander of
is dbo:wikiPageRedirects of
is foaf:primaryTopic of