Double mass analysis is a commonly used data analysis approach for investigating the behaviour of records made of hydrological or meteorological data at a number of locations. It is used to determine whether there is a need for corrections to the data to account for changes in data collection procedures or other local conditions.

PropertyValue
dbpedia-owl:abstract
  • تحليل الكتلة المزدوجة عبارة عن منهجية تحليل للبيانات يشيع استخدامها من أجل تقصي الحقائق فيما يتعلق بسلوكيات السجلات المكونة من البيانات المائية أو المناخية في عدد من المواقع. وهي تستخدم لتحديد ما إذا كانت هناك حاجة لإجراء تصحيحات على البيانات لعكس التغييرات الحادثة في إجراءات تجميع البيانات أو غير ذلك من الظروف المحلية الأخرى. ويمكن أن تنجم مثل هذه التغييرات من مجموعة متنوعة من الأشياء التي تشتمل على التغييرات الطارئة في الأدوات أو التغييرات الناشئة في إجراءات الملاحظة أو التغييرات التي تنجم في مواقع القياس أو الظروف المحيطة. ويعتبر تحليل الكتلة المزدوجة لفحص مدى اتساق السجلات المائية أو المناخية أداة ضرورية قبل الاعتماد عليها لأغراض التحليل.ومن أمثلة تحليل الكتلة المزدوجة "مخطط الكتلة المزدوجة" أو "منحنى الكتلة المزدوجة". ففي تلك الأمثلة، يتم رسم النقاط و/أو خط التوصيل أينما يتم تحديد مواضع المحورين السيني والصادي من خلال مجموعة قوائم القيم التي تتم ملاحظتها في كلتا المحطتين. وإذا تأثرت كلتا المحطتين بالمدى والاتجاهات نفسيهما، فإن منحنى الكتلة المزدوجة يجب أن يأخذ شكل الخط المستقيم. ويمكن أن يشير الفاصل في ميل المنحنى إلى تغير الظروف في أحد المواقع ولكن ليس في كل المواقع.وتعتمد هذه التقنية على مبدأ أنه عندما تأتي كل البيانات المسجلة من المجموعة الأم نفسها، فإنها تتسم بالاتساق.
  • Double mass analysis is a commonly used data analysis approach for investigating the behaviour of records made of hydrological or meteorological data at a number of locations. It is used to determine whether there is a need for corrections to the data to account for changes in data collection procedures or other local conditions. Such changes may result from a variety of things including changes in instrumentation, changes in observation procedures, or changes in gauge location or surrounding conditions. Double mass analysis for checking consistency of a hydrological or meteorological record is considered to be an essential tool before taking it for analysis purpose. This method is based on the hypothesis that each item of the recorded data of a population is consistent.An example of a double mass analysis is a "double mass plot", or "double mass curve". For this, points and/or a joining line are plotted where the x- and y- coordinates are determined by the running totals of the values observed at two stations. If both stations are affected to the same extent by the same trends then a double mass curve should follow a straight line. A break in the slope of the curve would indicate that conditions have changed at one location but not at another.This technique is based on the principle that when each recorded data comes from the same parent population, they are consistent.
dbpedia-owl:wikiPageID
  • 19176602 (xsd:integer)
dbpedia-owl:wikiPageRevisionID
  • 597543510 (xsd:integer)
dbpprop:hasPhotoCollection
dcterms:subject
rdf:type
rdfs:comment
  • Double mass analysis is a commonly used data analysis approach for investigating the behaviour of records made of hydrological or meteorological data at a number of locations. It is used to determine whether there is a need for corrections to the data to account for changes in data collection procedures or other local conditions.
  • تحليل الكتلة المزدوجة عبارة عن منهجية تحليل للبيانات يشيع استخدامها من أجل تقصي الحقائق فيما يتعلق بسلوكيات السجلات المكونة من البيانات المائية أو المناخية في عدد من المواقع. وهي تستخدم لتحديد ما إذا كانت هناك حاجة لإجراء تصحيحات على البيانات لعكس التغييرات الحادثة في إجراءات تجميع البيانات أو غير ذلك من الظروف المحلية الأخرى.
rdfs:label
  • تحليل الكتلة المزدوجة
  • Double mass analysis
owl:sameAs
prov:wasDerivedFrom
foaf:isPrimaryTopicOf
is owl:sameAs of
is foaf:primaryTopic of